Page 12 - Navidenou-Arzhang No 26
P. 12

‫دورۀ ا ّول‪ ،‬سا ِل سوّم‪ ،‬شمارۀ ‪ ،26‬مهر و آبان ‪1401‬‬            ‫ارژنگ دوماهنامۀ ادبی‪ ،‬هنری و اجتماعی نویدنو‬

‫این بدان معنی است که به اعتقاد دوبرولیوبوف –که در اصل مور ِد تایی ِد ماست‪ ،-‬تراژیک وکُمیک در نتیجۀّ تضا ّد‬
‫بین دامنۀ نامحدود تلا های انسان و محدودیتِ تاریخیِ فرصتها و امکانا ِت او پدید میآیند‪ .‬در تحلی ِل نهایی از‬

                              ‫همین تضادّ است که ستیزههای تراژیک و موقعیتهای ُکمیک نشأت میگیرند‪.‬‬

‫پدیدههای تراژیک و کُمیک در شک ِل خالصِ خود بهندرت در زندگ ِی واقعی یافت میشوند‪ .‬ا ّما در هنر‬
                                                                               ‫وضع کاملاً متفاوت است‪:‬‬

‫مثلا در تراژدیهای اووریپد‪ ،‬در تابلوی رامبراند با عنوان بازگشتِ مردِ ولخرج ( ‪The Return of the‬‬

‫‪ ،)Prodigal‬یا در سمفونی قهرمانانۀ بتهوون هیچ عنصری از کمدی وجود ندارد‪ .‬با اینحال‪ ،‬هر قدر واقعیت و‬

‫روابطِ اجتماعی متنوعتر باشد‪ ،‬و هرقدر طبقات و گروههای اجتماعی درمبارزه برای پیشرفتِ اجتماعی فعالتر‬

‫باشند‪ ،‬منعکسساختنِ واقعیت در انواعِ خالص و مشخّ ِص‬

‫کمدی و تراژدی مشکلتر است‪ .‬این واقعیت نشان میدهد که‬           ‫در م زقولاتِ تراژ زیک و‬
‫چرا هنرِ نوین به آمیخت ِن هرچه بیشتر ُکمیک و تراژیک‬

‫گرای دارد‪ .‬هنرمندان در نمای ِ پدیدههای عمیقاً تراژیک‪،‬‬        ‫کم یزک ن یزز مان نزد ه مزۀ‬
‫روز به روز بی تر از وسایل و شیوههای بیانی خاصّ ِکمدی‬         ‫مقولا ِت استهتیک‪ ،‬تفک زی ِک‬
‫استفاده میکنند‪ ،‬درحالیکه نمای های کمیک غالباً نشانهای‬        ‫وجوهِ عینی از وجوهِ ذه نزی‬
                                                             ‫از اه ّمیتِ خاصّی بر زخوردار‬
                            ‫از تراژد ِی عمیق بر چهره دارند‪.‬‬

‫فیلمِ پرآوازۀ استنلی کریمر* با عنوان کشت ِی ابلهان‬           ‫است‪.‬‬
‫(‪ )Stanley Kramer, Ship of Fools‬وقایعی را بازسازی‬

‫میکند که با ح ّس ِتراژی ِک عمیقی آمیخته است‪ .‬این فیلم‪ ،‬هم‬

‫دارای عناصر و وجو ِه تراژیک است‪ ،‬و هم دارای عناصر و وجو ِه کُمیک‪ .‬در آن‪ ،‬هم خنده وجود دارد‪ ،‬هم اشک‪.‬‬

‫در مقولاتِ تراژیک و کمیک نیز مانند همۀ مقولا ِت استهتیک‪ ،‬تفکیکِ وجو ِه عینی از وجوهِ ذهنی از اه ّمیتِ‬
‫خا ّصی برخوردار است‪ .‬در دنیای واقعی بدون تردید‪ ،‬هم به پدیدههای تراژیک برخورد میکنیم‪ ،‬و هم به‬
‫پدیدههای کمیک‪ .‬خصلتِ خا ّص ِستیزههای اجتماعی مبنای این پدیدهها را تشکیل میدهد‪ .‬با اینحال‪ ،‬یک‬
‫پدیده ممکن است از نظرِ بعضیها تراژیک به حساب آید‪ ،‬و از نظرِ بعضی دیگر کُمیک‪ ،‬زیرا که پدیدههای زندگ ِی‬
‫اطرافِ ما را هرکسی بر طبقق آرمانهای معیّنی در مییابد که توسط موقعی ِت اجتماعی‪ ،‬جهانبینی و ساخ ِت‬

                  ‫روانی او شکل میگیرند و همۀ این عوامل نیز در یک مت ِن مش ّخصِ تاریخی ساخته میشوند‪.‬‬

‫مقولا ِت اِس ِتهتیک‪ /‬تراژیک و ُکمیک ‪11‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17