Page 10 - Navidenou-Arzhang No 26
P. 10

‫دورۀ اوّل‪ ،‬سالِ سوّم‪ ،‬شمارۀ ‪ ،26‬مهر و آبان ‪1401‬‬  ‫ارژنگ دوماهنامۀ ادبی‪ ،‬هنری و اجتماعی نویدنو‬

‫هنر تج ّسم مییابند‪ .‬ستیزههای تراژیک‪ ،‬موقعیتهای کُمیک‪ ،‬و شخصیتهای کُمیک و تراژیک را میتوان تقریباً‬
                                                                  ‫در همۀ انواع و اشکا ِل هنری پیدا کرد‪.‬‬

‫ُِرمان (‪ )Novel‬بهعنوان یک نوعِ هنری (ژانر)‪ ،‬اساسا با تراژدی متفاوت است‪ ،‬با اینحال در نودوسه‬
‫(‪ )Quatre-vingh-treize‬اثرِ ویکتورهوگو‪ ،‬و در ُدنِ آرام اثرِ شولوخوف؛ ستیزهها‪ ،‬برخوردها و شخصیتهای‬
‫تراژیک که تح ِت تأثیر عص ِر بزرگ تغییراتِ انقلابی شکل گرفته اند‪ ،‬از اهمّی ِت فو العادهای برخوردارند‪ .‬از سوی‬
‫دیگر واسیلی تیورکین (‪ )Vassili Tyorkin‬اثر بزرگ تواردووسکی دارای جنبههای کمیکِ درخشانی است‪،‬‬
‫گرچه از لحاظ نوع‪ ،‬یک شع ِر بلند است نه یک کمدی‪ .‬انواع مختلف ادبی‪ ،‬سینما‪ ،‬موسیقی و هنرهای زیبا‪،‬‬
‫پدیدههای اطلاعات تراژیک و کمیکِ زندگی را نمای میدهند و از انواع وسایلِ هنری تراژیک و کمیک استفاده‬

                                                                                             ‫میکنند‪.‬‬

                                                 ‫تراژیک و ُکمیک در نگاهِ اول دو مقولۀ متضاد و‬
                                                     ‫کامل ًا جدا از یکدیگر بهنظر میرسند‪.‬‬

                                                       ‫هر آدمی‪ ،‬اع ّم از اینکه با عل ِم استهتیک آشنایی‬
                                                       ‫داشته باشد یا نه‪ ،‬درد و رنج را با مفهو ِم تراژیک‬
                                                       ‫ربط میدهد و خنده و شادی را با مفهو ِم ُکمیک‪.‬‬
                                                       ‫در هنر‪ ،‬تراژیک با احساساتِ عالی انسانی پیوند‬
                                                       ‫میخورد و با اندیشههای فلسفی آمیخته است در‬
‫حالیکه‪ ،‬کمیک با اوضاعِ عا ّدی و "روزمرّۀ" زندگی و با انواع هنریِ "سبُکتر" سر و کار دارد‪ .‬بنابراین ممکن‬
                           ‫است چنین به نظر برسد که تراژیک و کُمیک کاملاً با یکدیگر متضاد و ناسازگارند‪.‬‬

‫با اینحال در زندگی‪ ،‬تراژیک و ُکمیک‪ ،‬غم و شادی‪ ،‬خنده و رنج‪ ،‬عالی و پست غالباً در کنار یکدیگرند و با هم‬
‫آمیختهاند‪ .‬چه در هنر و چه در زندگی‪ ،‬گاهی تراژیک و کمیک چنان با هم درمیآمیزند که مشکل میتوان گفت‬
‫در یک موقعیت یا اثرِ خاصّ‪ ،‬جنبۀ تراژیک تسلّط دارد یا جنبۀ ُکمیک؟ بنابراین تراژیکوکمیک هرچقدر هم‬
‫متضاد به نظر برسند‪ ،‬به عنوان پدیدههای استهتیک با هم ارتباطِ متقابل دارند زیرا که هر دو میتوانند محتوای‬

                                                   ‫اجتماعیِ مهمّی را که جنبۀ همگانی دارد‪ ،‬منتقل کنند‪.‬‬

‫زندگی پدیدۀ بغرنجی است‪ .‬در شرایطِ معیّنی‪ ،‬تراژیک ممکن است به ُکمیک تبدیل شود و کُمیک به تراژیک‪ .‬در‬
‫زندگی واقعی‪ ،‬تراژیک و کُمیک بهندرت در شک ِل خال ِص خود وجود دارند‪ .‬غالب ًا این دو مقوله همدیگر را تکمیل‬
‫میکنند و در ارتباط با هم نمودار میشوند‪ .‬یک پدیدۀ عمیق ًا تراژیک دارای یک وجهِ کمیک است و در غال ِب‬

     ‫مقولا ِت اِس ِتهتیک‪ /‬تراژیک و ُکمیک ‪9‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15