Page 20 - Navidenou-Arzhang No 27
P. 20

‫دورۀ اوّل‪ ،‬سا ِل چهارم‪ ،‬شمارۀ ‪ ،27‬آذر و دی ‪1401‬‬  ‫ارژنگ دوماهنامۀ ادبی‪ ،‬هنری و اجتماعی نویدنو‬

‫همه میمیرند‪ .‬با اینحال فقط اتللو و َهملت قهرمانا ِن تراژیک هستند‪ :‬مر ِگ یاگو و کلودیوس کوچکترین‬
‫ارتباطی با تراژدی ندارد‪ ،‬چراکه قهرمانِ تراژیک از محتوایی برخوردار است که دارای ارزشِ اجتماعی است و‬
‫طبیع ِت این قهرمان از جهاتِ مهمّی با آرما ِن انسانی تطبیق میکند‪ .‬به این دلیل قهرمانِ تراژیک همیشه‬

  ‫کموبیش قهرمانی نجیب و قاب ِل تحسین است‪ ،‬ح ّتی اگر در شرایط و موقعیّتهای خا ّص زننده یا منفی باشد‪.‬‬

‫هر قهرمانی که به هلاکت میرسد تراژیک نیست‪ ،‬و ح ّتی مر ِگ هر‬
‫قهرمانِ بزرگ و ستودنی نیز تراژیک نیست‪ .‬یک مر ِگ اتّفاقی را که‬
‫چیزی را بیان نمیکند‪ ،‬دارای هیچگونه معنای ماندگار نیست‪ ،‬با‬
‫محتوای اساسی زندگی و رش ِد ستیزههایی که قهرمان با آن درگیر‬
‫است ارتباطی ندارد‪ ،‬نمی توان تراژیک دانست‪ .‬در تراژیک همیشه‬
‫به دیالکتی ِک تصادفی و ضروری برخورد میکنیم‪ .‬تصادفی‬
‫وقتی بهصورتِ ضرورت درمیآید و آنرا نمایان میسازد‪ ،‬به بخشی‬

                                     ‫از تراژیک مب ّدل میشود‪.‬‬

‫رنج و مرگِ تراژیک از الگوهای منطقی معیّنی پیروی میکنند‪.‬‬
‫آنها از مقتضیا ِت ضروری خودِ زندگی زاده میشوند‪ .‬ولی این‬
‫ضرورت و این منطق در ظاهر بهصورت زنجیری از حواد ِث اتفاقی‬
‫تجلّی مییابد‪ .‬ماه ّیت و معنی زندگی در شکل حواد ِث تراژیک‬
‫نمایان میشوند و این حوادث در ستیزههای تراژیک نقشِ معیّنی‬

                                               ‫بازی میکنند‪.‬‬

‫تجار ِب هنری رئالیستهای سوسیالیستی در مورد تراژدی حاوی‬
‫سنّتهای فراوانی است‪ .‬این س ّنتها خود‪ ،‬عی ِن نوآوری هستند‪.‬‬
‫نوآوری هن ِر تراژیکِ شوروی بالاتر از همه در این واقعیّت تجلّی‬
‫پیدا میکند که ستیزههای تراژی ِک ناشی از انقلاب را منعکس‬
‫میسازد‪ .‬مارکس معتقد است عالیترین شک ِل تراژدی تراژدی‪،‬‬

                                       ‫قهرمانانۀ انقلابی است‪.‬‬

                                       ‫در هن ِر تراژی ِک شوروی تغییر همین موضوع است که مهمترین و‬
                                       ‫اساسیترین جنبه را تشکیل میدهد‪ .‬نه تنها بهدلیل اینکه این‬
‫هنر با ستیزههای تراژی ِک نوین سر و کار دارد‪ ،‬بلکه همچنین بهخاطرِ شیوهای که در حلّ ِاین ستیزهها بهکار‬
‫میرود‪ .‬تراژدی شوروی‪ ،‬تراژیک را پدیدهای قهرمانانه و انسانگرایانه میداند‪ .‬نوآوریِ نهفته در هنرِ تراژی ِک‬
‫شوروی خود را در خوشبینی نوینی متج ّلی میسازد‪ .‬برعک ِس تراژدی کلاسیک‪ ،‬تراژدی شوروی الگوی روشن‬
‫و ضرور ِت پیروزی عناصرِ مثبت و مترقی را نه در آیندۀ دور و نه تنها در نتیجۀ تغییرِ نظام‪ ،‬بلکه در محدودۀ‬
‫سوسیالیس ِم موجود مشخّص میسازد‪ .‬تراژدی شوروی تر ّقی و پیشرفتِ زندگی را بهعنوان یک آرمان موردِ‬

                                                                                ‫حمایت قرار میدهد‪.‬‬

‫مقولا ِت اِس ِتهتیک‪ /‬تراژیک ‪19‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25