Page 10 - Navidenou-Arzhang No 25
P. 10

‫دورۀ اوّل‪ ،‬سالِ سوّم‪ ،‬شمارۀ ‪ ،25‬مرداد و شهریور ‪1041‬‬                                            ‫ارژنگ دوماهنامۀ ادبی‪ ،‬هنری و اجتماعی نویدنو‬

‫مقولا ِت ِاس ِتهتیک‪ /‬زیبایی در هنر‬

‫(ادامۀ بخ ِش دوّ ِم فص ِل چهارم از کتاب "پایههای هنرشناسی علمی")‬

        ‫نویسنده‪ :‬آونر زیس‪ /‬برگردان‪ :‬ک‪.‬م‪.‬پیوند‬

  ‫دور ٔه یونان باستان و‬  ‫ب‪l‬ار‪i‬آو‪M‬ری‪ e‬ا‪d‬س‪s‬ت‪ u.‬ب‪n‬ات‪e‬و‪V‬ج)هتنبدهینسویشات ٔهسپاتی ٔهمتربنودیط بس‪،‬ه‬  ‫ونو ِس میلو (‪o‬‬  ‫مجسمۀ مرمرین و نیمهبرهنۀ آفرودیت ٔه میلو یا‬
‫آنرا اثراسکندرآنتیوخی‬                                                                          ‫عشق و زیبایی و‬  ‫ونوس یا نئوس دراسطورههای رومی‪ ،‬ایزدبانوی‬
‫میدانند ‪ .‬مجسمۀ ونوس با بازوان شکسته‪ ،‬در جزیرۀ میلوس یونان پیدا شده و هماکنون درموزۀ لوو ِرپاریس نگهداری میشود‪.‬‬

‫هنر حوزۀ خا ّص ِزیبایی است‪ .‬در زندگی به پدیدههای زشت و زیبایی برمیخوریم‪ .‬در هنر همه چیز زیباست‪.‬‬
‫هنر و زشتی ناسازگارند‪ .‬این سخن البته به آن معنی نیست که هنر فقط به بازآفرینی پدیدههای زیبای جها ِن‬
‫واقعی میپردازد‪ .‬در هنر پدیدههای زشت وزیبا‪ ،‬کُمیک و تراژیک‪ ،‬والا و فرومایه‪ ،‬و خلاصه کلیۀ تن ّوعاتِ بیپایانِ‬
‫زندگی را منعکس میبینیم‪ .‬ایماژها همیشه زیبا هستند‪ ،‬درحالیکه پیشنمونههای این ایماژها ممکن است‬

                                                                                ‫بیزاری بهوجود بیاورند‪.‬‬

‫شخصیّتهای زیبا که در نمایشنامههای شکسپیر جمعاند‪ ،‬نه تنها ژولیت و اُفیلیا‪ ،‬بلکه شایلاک )‪(Shylock‬‬
‫و خانم َمکبِث را نیز در بر میگیرد‪ .‬نه تنها سیستین مادونای رافائل )‪ (Sistine Madonna‬اثرِ هنر ِی‬
‫زیبایی است‪ ،‬بلکه پُرترههای رامبراند از زنان و مردانِ پیری که تحت فشا ِر زندگی از شکل افتادهاند و گاهی‬

                                                ‫زشت و بد نمود هستند نیز آثارِ هنریِ زیبا بهشُمار میروند‪.‬‬

‫نهتنها ونو ِس میلو )‪ (Milo‬نمایشگ ِر آن نوع زیباییاست که توسطِ هنر آفریده میشود‪ ،‬بلکه همینطوراست‬
‫ناودانهای نوتردام و ِاسمِرالدا )‪ (Esmeralda‬و کازیمدوی )‪ (Quasimdo‬نرم و غناییِ هوگو‪" ،‬دیکتاتورِ"‬
‫نفرتانگی ِز چاپلین و "مر ِد بینوا"ی او که در فیلمها تکانمان میدهد و پنجه بر قلبمان میافکند‪ ،‬پُرترۀ دخت ِر‬
‫ُگمنام (‪ )1‬کرامسکوی و ُپرترۀ او از سوورین )‪ (Suvorin‬روزنامهنگار و ناش ِر ارتجاعی روسی که استاسو‬
‫)‪(Staso‬منتقدِ برجستۀ هنری آنرا یک شاهکار میداند و اضافه میکند که این اثر دقیقاً به این جهت زیباست‬

     ‫مقولا ِت اِستِهتیک‪ /‬زیبایی در هنر ‪9‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15