Page 11 - Navidenou-Arzhang No33
P. 11

‫ارژنگ دوماهنامۀ ادبی‪ ،‬هنری و اجتماعی نویدنو‬  ‫دورۀ اوّل‪ ،‬سا ِل پنجم‪ ،‬شمارۀ ‪ ،33‬آذر و دی ‪1402‬‬

‫امروز این اصل شالودۀ سیاستهای احزابِ کمونیستی کشورهای سوسیالیستی را در مورد ادبیّات و هنر تشکیل‬
‫میدهد‪ .‬این اصل در رهگذ ِر قطعنامههای کنگرهها و پلنومهای حزبی و به وسیلۀ بیاناتی که رهبرا ِن حزبی در‬
‫مورد مسائلِ مربوط به هنر ایراد کردهاند‪ ،‬تفصیل و تکامل یافته است‪ .‬از آن زمان تاکنون در اسناد و آثارِ تئوری ِک‬
‫جدی ِد حزبی‪ ،‬اص ِل لنینی تع ّهد‪ ،‬از رهگذرِ تجاربی که هنرِ رئالیس ِم سوسیالیستی اندوخته است‪ ،‬غنای بیشتری‬

                                                 ‫یافته است‪ .‬در حقیقت هنوز هم این اصل با توجه‬
                                                 ‫هدفهای امروزیِ خلّاقی ِت هنری‪ ،‬در مسی ِر تکام ِل هرچه‬

                                                                               ‫بیشتری گام برمیدارد‪.‬‬

                                                 ‫در اثرِ "تشکیلاتِ حزبی و ادبیّاتِ حزب ِی" لنین‪ ،‬اصلِ‬
                                                 ‫تع ّه ِد حزبی در درجۀ ا ّول به عنوا ِن اعلام و پیوندِ آشکارِ‬
                                                 ‫هنرمند با پرولتاریا و حزبِ آن مطرح میشود‪ .‬لنین‬
                                                 ‫انگشت روی این نکته میگذارد که ادب ّیات باید بخشی از‬
‫ک ّل آرما ِن پرولتاریا باشد‪ .‬او از این واقعیّت حرکت میکند که هن ِر سوسیالیستی از طبقۀ کارگر تفکیکپذیر‬
    ‫نیست‪ ،‬و معتقد است که هدای ِت حزب در تکام ِل ادب ّیات و هنر‪ ،‬بخ ِش مهمّی از کا ِر حزبی را تشکیل میدهد‪.‬‬

‫نیازی به گفتن نیست که در جامعۀ سوسیالیستی که وجه مشخّصۀ آن وحد ِت اخلاقی و سیاسی است‪ ،‬تعهّد در‬
‫هنر خصیصۀ نوینی کسب کرده است زیرا که هنر به جزئی از کلّ آرمانِ خلق بدل شده است‪ .‬درست به همین‬
‫دلیل‪ ،‬مهمّترین رون ِد تکامل برای هن ِر سوسیالیستی این است که در زندگیِ مردم ریشه داشته باشد و این مقصد‪،‬‬
‫هدفِ مشخّص نق ِش اجتماعی هنر در جامعۀ سوسیالیستی را روشن میکند‪ .‬در کشورهای سوسیالیستی از‬
‫هنرمندان دعوت میشود که در تربی ِت کمونیستی زحمتکشان نق ِش فعّالانهای ایفا کنند و از طری ِق هنر‪ ،‬اصولِ‬
‫اصی ِل اخلاقِ کمونیستی را استوار گردانند و بدینسان به پیشرف ِت فرهنگِ کثیرالملّۀ سوسیالیستی و ارتقای‬

                                                                  ‫قلّههای استهتی ِک تودهها یاری رسانند‪.‬‬

‫تعهّدِ هن ِر سوسیالیستی بدین معنی نیست که هنرمندان به عضویّت در حزب تشویق میشوند‪ .‬عضویت‬
‫در نف ِس خود تضمین نمیکند که کا ِر آفرین ِش یک هنرمند بهخودیخود متع ّهد باشد‪ .‬درعینحال ممکن‬
‫است هنرمندی در حزب ثب ِتنام نکرده باشد‪ ،‬ولی در هنرِ خویش تع ّه ِد عمیقی نسبت به آرمانِ حزب‬

                                                                                            ‫داشته باشد‪.‬‬

‫همه میدانند که گورکی عضوِ حزب نبود‪ .‬مایاکوفسکی نیز چنین بود‪ ،‬ولی وی هرگز هنرِ خود را جز وسیلهای‬
                                             ‫که وق ِف خدمت به انقلاب‪ ،‬مردم و حزب است‪ ،‬تص ّور نمیکرد‪.‬‬

‫مایاکوفسکی که دشمنِ آشتیناپذیرِ هر هنری بود که بوی "هنر برای هنر" یا اشرافمآبی )‪ (Snobery‬میداد‪،‬‬
                                        ‫درصدد بود که شع ِر خود را به صورت تبلو ِر هنری کا ِر حزبی درآورد‪:‬‬

‫تع ّهد به حزب و خلق در هنر(‪10 )1‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16