Page 9 - Navidenou-Arzhang No 28
P. 9
دورۀ ا ّول ،سا ِل چهارم ،شمارۀ ،28بهمن و اسفند 1401 ارژنگ دوماهنامۀ ادبی ،هنری و اجتماعی نویدنو
مقولا ِت ِاس ِتهتیکُ /کمیک
(قسمتِ پایانی بخ ِش سوّم از فصلِ چهارم کتاب "پایههای هنرشناسی علمی")
نویسنده :آونر زیس /برگردان :ک.م.پیوند
کُمیک
از نظ ِر محتوای فکری و معنای اِس ِتهتیک[ ،]Aesthetiqueمقولۀ ُکمیک[ ]Comicکماه ّمیتتر ازمقولۀ تراژیک
[ ]Tragicنیست و مقا ِم آن در هنر ،کمتر از مقا ِم تراژیک نمیباشد .کمدی هم مانند تراژدی میتواند مسائ ِل
اساسی اجتماعی ،نقطه عطفهای تاریخ و تضا ّدهای عمی ِق زندگی را نشان دهد .ضربالمث ِل "خنده یک موضوعِ
ج ّدی است" ،گرچه ممکن است ظاهر ًا تناقضآمیز به نظر برسد ،ولیکن حقیق ِت عمیقی را در بر میگیرد .در رومِ
باستان مَ َثلی است معروف که میگوید هرکس به چیزهای خندهدار میخندد ،با خنده ،ج ّدی برخورد میکند.
در غالبِ موارد ،استهتی ِک ایدهآلیستی ُک ِمدی را یک شکلِ هنری دستِ د ّوم معرفی کرده است .بسیاری از آثا ِر
ایدهآلیستی که انواع هنری و ُصوَ ِر خ ّلاقیت را از لحاظِ اهمّیت ردهبندی کردهاند ،کمدی را در ردههای پایینتر
قرار دادهاند و عواطف و آرزوهای پستتر و ابتداییترِ انسان را قلمر ِو عم ِل آن به ُشمار آوردهاند.
رودررو گذاشتن انواع هنری و متضا ّد دانست ِن آنها با استهتیکِ مارکسیست -لنینیستی بیگانه است ،زیراکه
استهتی ِک مارکسیست -لنینیستی معتقد است انواع هنری را نمیتوان جانشی ِن یکدیگر ساخت و برای انعکاسِ
کام ِل زندگی در هنر ،باید همۀ آنها را تکامل بخشید..
"خنده" ِسلا ِح ترسناکی است .ح ّتی کسانیکه خود را قاد ِر مطلق میپندارند ،از این ِسلاح وحشت دارند زیرا
میدانند که این سِلاح ،سِلاحی ُکشنده و مرگبار است .نیروهای مثبت و سالمِ جامعه همیشه قدر ِت خنده را در
م ّد ِنظر داشتهاند .انگلس برای خنده اهمّیتِ زیادی قائل است ،نه تنها بهخاطرِ اینکه صفا ِت ظالمانه و
غیرِانسانی دشمن را برملا میسازد ،بلکه همچنین بهخاطرِ نمایان ساختنِ صفا ِت مسخرۀ او ،تا هرچه بیشتر بر
او بخندند .انگلس وقتی ایدئولوژی بیسمارک را که طرفدارِ نظامیا ِن زمیندا ِر آلمان است افشاء میکند ،به
مقولات استهتیکُ /کمیک 8