Page 6 - Navidenou-Arzhang No 24
P. 6
دورۀ اوّل ،سالِ سوّم ،شمارۀ ،04خرداد و تیر 2422 ارژنگ دوماهنامۀ ادبی ،هنری و اجتماعی نویدنو
برگزاری سیزدهمین دورۀ انتخاباتِ کمرمقِ ریاست جمهوری و برگماری ابراهیم رئیسی با کمترین آرا ِء مشارکت در
02خرداد 2422با آن شعارهای پُرطمطراق ،در کنار عدمِ تحقّ ِق وعدهها شاهد رشدِ ک ّمی و کیفی و گستردگی
چشمگیر و روزانۀ این اعتراضات در ک ِف خیابانها هستیم .حجم بالای اعتراضاتِ صنفی وسیاسی به ویژه فرهنگیان،
کارگران ،بازنشستگان و غیره ...با شعارهای صریحوتند ،همگی حاکی از نارضایتی عمومی از جه ِش مداوم و بیسابقۀ
قیمتِ کالاهاوارزاق و خدماتِعمومی و رش ِد تو ّر ِم کمرشکن و افسارگسیخته و بیکفایتی مسئولان ،و متض ّمنِ قضاوت
منفی افکا ِر عمومی نسبت به عملکرد مجموعۀ حاکمیتِ "یکدست"ی است که نتوانسته دراین یکسال به
عمدهترین وعدههای خود جامۀعمل بپوشاند .واکنشِ مقامات و دستگاههای ذیربط بهاین اعتراضات ا ّما ،بهجای
پاسخگویی مسئولانه و عذرخواهی و شرمساری در پیشگا ِه مردم ،در تشدید جوّ ِسرکو ِب و پیگیرد و بازداشت گستردۀ
معترضان بوده است تا به تعبیر زیبای شفیعی کدکنی "این دول ِت خجستۀ جاوید پاینده بماند!"
جِبران خلیل جِبران ،شاعر و نویسندۀ لبنانی میگوید "برای انهدامِ یک تمدّن سهچیز لازم است :خانواده ،نظامِ
آموزشی ،الگوها .برای ا ّولی منزلتِ زن را باید شکست ،برای د ّومی منزل ِت مع ّلم ،و برای سوّمی منزل ِت بزرگان و
اسطورهها را"...؛ و فرهنگیانِ ایران اکنون پساز سالها حرفدرمانی مقاما ِت "دولتهای ُخجسته" و تمجید زبانی از
"منزلت" و مقام معنوی معلّم ،که با خصوصیسازی و طبقاتی نمودن ساختارهای نظامِ آموزشی در راستای انهدام
یکی از پایههای تم ّدن ایرانزمین کوشیدهاند ،به میدان آمدهاند تا بازی را به نفع میلیونها دانشآموز و اقشار خدومِ
فرهنگی کشور عوضکنند .معلما ِن شاغل در مدار ِس کشور اع ّم از ثابت و قراردادی امّا معترضِ امروز ،همگی معلمِ
فرزندا ِن مقامات و مسئولی ِن مدّعی "عدالت و خدمت و پاکدستی" نیز هستند که مسئولی ِت سنگین پرورش صحی ِح
نسلهای نوین و فرهیختۀ جامعه را برعهده دارند .همانگونه که بسیاری از بازنشستگانِ معترض با موهای سپید که
با زبانِ باتوم و گاز اشکآور روبرو میشوند ،همگی یا بخشا پدربزرگها و مادربزرگهای خو ِد مسئولین و مقامات
هستند تا جایی که برطبق برخی از تصاویر مستند در فضای مجازی ،شاهد همدلی برخی مامورانِ سرکوب با
معترضان در برخی شهرستانها بوده و هستیم.
مردمِ ایران صاحبِ فرهنگ و تمدنی دیرپا و سرزمینی رنگینکمانی هستند که درطول تاریخ انواع یورشها را دفع و
مهاجمان را مقهورِ اندیشۀ بارور و فرهن ِگ مدارای خود نمودهاند .ایران به دلیل ثروت عظیم و منابع غنی و وسعت
جغرافیا و موقعی ِت ژئوپلیت ِک خود به تعبیری قابلیتهای یک قارّه و چه بسا بیشتر را دارد .همۀ ایرانیان نیز فارغ از
زبان و فرهنگ و دین و سرزمین و جنبههای ِاتنیکی ،شایستۀ یک زندگی جمع ِی با نشاط و آبرومند در سایۀ نظامی
پایبند به موازین و حقوق دمکراتیک هستند تا دغدغۀ تامین نان ،مسکن ،خوراک ،پوشاک ،شغل ،حقّ داشتنِ عقیده،
آزادی بیان و حقوقِ مندرج در ن ّص صریحِ قانون اساسی(فص ِل حقوقِ ملّت) را نداشته باشند و مطالبۀ این حقو ِق
انسانی ا ّولیه از حکومت ،مستوجبِ ضربوشتم و بازداشت و زندان نباشد.
پیروِ سرکو ِب بیسابقه و بازداشتهای گستردۀ معترضان ،اینروزها در تجمّعا ِت گستردۀ فرهنگیان و بازنشستگان و
کارگران شعارِ "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" نیز در کنار مطالبۀ حقوق و آزادی نمایندگا ِن زندانی در ک ِف
خیابانها طنینانداخته و به یک مطالبۀ ملّی و فوری معترضان تبدیل گردیده و فضای حاکم تا حدودی شرایط
ماههای پیشاز پیروزی انقلاب در سال 2957را در اذهانِ عمومی تداعی میکند...
به راستی جامعۀ ما به کدام سو میرود؟ بعداز همهگیری ویروس کرونا با 252هزار قربانی و تورم 50درصدی و
فروریزی پیدرپ ِی نمادهای فسا ِد نهادینه و ساختاری ،دیگر قرار است چه بلایی بر سرِ فرهنگ و تمدّن و هستی
مردمان این سرزمین نازل شود؟ و چه خوش گفت سعدی که" :از دو بیرون نه ،یا دلات سنگی است /یا به گوشَات
نمیرسد سخنی!"
شورای دبیران
سرسخن 5