Page 18 - Navidenou-Arzhang No 24
P. 18
دورۀ اوّل ،سا ِل س ّوم ،شمارۀ ،04خرداد و تیر 2422 ارژنگ دوماهنامۀ ادبی ،هنری و اجتماعی نویدنو
کلی ِد اوّل از چهل کلید
تحلیلی برشع ِر"پس ازمن شاعری آید" سرودۀ سیاوش کسرایی
ارژنگ
درشمارۀ پیشین ارژنگ ،متن کامل سرودۀ ماندگارِکسرایی (برگرفته ازنوارکاست صدای شاعران - 1ازتولیدات شورای
نویسندگان و هنرمندان ایران درسال )1531را تقدیم خوانندگان کردیم و اینک ،مت ِن تحلیلی براین شعررا که درشمارۀ پیش
وعدۀ آنرا داده بودیم ،ازنظرمیگذرانید.
برای شنیدن شعر با صدای شاعر بر روی تصویر زیر کلیک یا لمس کنید
به رفی ِق عزیزی -هر کجا هست -که شبنمِ گذرای هر سختیِ زندگی را بر چهرۀ خویش ،چون
دریایی پنداشته و خود را غریقِ آن میانگارد.
در پهنۀ شع ِر سرزمینمان شاعرانِ بزرگی زیستهاند .رفیق مهرگان مینویسد" :در سرزمی ِن من بههمان اندازه که
شعرگفتن آسان است ،شاعر بودن دشوار است .کسرایی شاعرِ ماندگا ِر چنین سرزمینی است".
کم نبودهاند بزرگانی که با این مشکل پنجهدرپنجه انداخته و سرفراز بیرون آمدهاند .مهرگان این حماسهسازا ِن
میدانِ سخن را چنین وصف میکند" :شاعرا ِن بزرگ درعینِحال برترین مورّخا ِن زمانهاند .آنجا که تاریخنویسان
متو ّقف میشوند ،شاعران آغاز میکنند"...
شعری با این سِ ِرشت فقط روایتگرِ ساده و دورهگردی در یک گوشۀ تاریخ نیست ،نیروی معنوی است که به
میزانِ درکشدن و جذبشدن به نیروی ما ّدی مبدّل میشود و درتغیی ِر تاریخ بهکار میآید .او ،هم حدیثکنندۀ
وفادارِ تاریخ ،و هم ویرانگ ِر حدیثِ خویش است .هم در ویرانیِ تاریخ شرکت میکند و هم در آفرینشِ آن".
کلی ِد اوّل از چهل کلید 07