Page 20 - Navidenou-Arzhang No 23
P. 20

‫دورۀ ا ّول‪ ،‬سا ِل سوّم‪ ،‬شمارۀ ‪ ،32‬فروردین و اردیبهشت ‪1041‬‬  ‫ارژنگ دوماهنامۀ ادبی‪ ،‬هنری و اجتماعی نویدنو‬

       ‫تقلیلِ شعر تا ح ّد تغیی ِر دستورِ زبان‬

                               ‫دکتر محمود فلکی‬

‫این مقاله پس از انتشار کتاب “خطاب به پروانهها و چرا من شاعر نیمایی نیستم” (رضا براهنی‪ )0374 ،‬در سال ‪ 0375‬در‬
  ‫یکی از نشریات آن زمان (نگاه نو یا آدینه؟) منتشر شده و بعد هم در کتابم “سلوک شعر” (نقد و تئوری شعر‪ -‬چاپ‬
        ‫نخست ‪ ،0378‬چاپ دوم ‪ 0395‬به چاپ رسیده‪ ،‬و حالا در اینجا با ویرایشِ جدید و اندکی تغییر میآید‪.‬‬

‫رضا براهنی در کتاب“ خطاب به پروانهها و چرا من شاعر نیمایی نیستم“‪ [i]،‬با نگرش پسامدرنی ابتدا پایان یافتن‬
‫دورهی شعر و تفکر نیمایی و شاملویی را برآورد میکند و هر دو شاعر را به خاطر داشتن اندیشهی دکارتی و ابلاغ معنی‬
‫در شعر‪ ،‬متعلق به ترکیبی از عصر روشنگری و نهضت رمانتیسم میداند (صص ‪ ۲۷۱‬و ‪)۲۹۱‬؛ و سپس نتیجه میگیرد‬
‫که «زما ِن عبور از مدرنیسم به عنوان روایت حاکم بر دورهی تاریخی ما فرا رسیده است» (ص ‪)۲۹۱‬؛ انگار که ایران و‬
‫روشنفکرانش عصر روشنگری و مدرنیسم را پشت سر گذاشتهاند! در سرزمینی که هنوز جامعه و روشنفکرانش‬
‫مدرنیته را تجربه نکرده و جامعه سکولار نشده‪ ،‬میخواهند با جهش ی به پسامدرن پرتاب شوند‪ .‬براهنی نکات مختلفی‬
‫را به بحث گذاشته است؛ ولی اگر به پایهی نگرش او در این پهنه دقت کنیم به سه نکتهی محوری در گفتار او‬
‫میرسیم که نشانگر تأثیرپذیری او از نگرهی فرمالیستهای روس ی‪ ،‬ساختار شکنانی چون رولن بارت و سرانجام‬

                                              ‫اندیشمندان پسامدرنی است‪ ،‬با چاشن ِی ذهنی ِت رمانتی ِک انقلابی‪.‬‬

                                                           ‫‪0‬‬

‫براهنی معتقد است که چیزی را از بیرون نباید به شعر تحمیل کرد؛ زیرا در این صورت‪« ،‬شعر به معیار صمیمی‬
                                                         ‫بودن آن روایت خارج قضاوت میشود» ( ‪)158‬‬

‫براهنی اما در حد این گفتمان نمیماند‪ ،‬بلکه آن را در سوی جدا کردن «معنی» از شعر قرار میدهد‪ .‬یعنی او‬
‫روایت بیرونی را با معنی شناختی یکسان میگیرد‪ .‬درست است که روایت بیرونی میتواند با معنا بخشی پیوند‬
‫داشته باشد‪ ،‬ولی هر معنایی در شعر لزوماً در نتیجهی تحمیل موضوع یا مضمون و یا”روایت خارج” نیست‪ .‬براهنی‬
‫تحت تأثیر اندیشمندان پسامدرنی مانند لیوتار که هنر را از وجود معنی تهی یا بینیاز میدانند‪ ،‬حضور معنی در‬

   ‫تقلیل شعر تا حد تغییر دستور زبان ‪19‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25