Page 19 - Navidenou-Arzhang No 23
P. 19

‫دورۀ اوّل‪ ،‬سالِ س ّوم‪ ،‬شمارۀ ‪ ،32‬فروردین و اردیبهشت ‪1041‬‬  ‫ارژنگ دوماهنامۀ ادبی‪ ،‬هنری و اجتماعی نویدنو‬

‫هوارد توبمن (‪ ،)Howard Taubman‬منتقدِ تئاترِ آمریکایی در بررسی اجرای باغ آلبالو در نیویورک که در‬
‫سال ‪ 1963‬توسط تئاتر هنری مسکو به روی صحنه آمد‪ ،‬می گوید‪ :‬این نمایشنامه که از دنیایی که چخوف می‬
‫زیسته به روی صحنه تغییر مکان یافته‪ ،‬بهتر از یک تحلیلِ تاریخی نشان میدهد که چرا در دنیای آن روز می‬
‫بایست سریعا تغییرا ِت اساسی رخ دهد‪ .‬گفت ِن اینکه یک نمایشنامه بهتر از هر تحلیلِ تاریخی این شناخت را به‬
‫دست می دهد‪ ،‬مبالغه در جهتِ دیگ ِر قضیه است‪ .‬باید به خاطر داشت نه تنها پدیدههایی که هنر از کشف آنها‬
‫عاجز است توس ِط دانشمندان مورد تحقیق قرار میگیرد‪ ،‬بلکه هنرمندان نیز غالباً ما را با تحلی ِل عمیقِ چنان‬

                              ‫پدیدههایی به شگفتی وا می دارند که دانشمندان را امکانِ دریاف ِت آنها نیست‪.‬‬

‫در این مورد نیز سخنان توبمن کامل ًا بهجاست‪ :‬چخوف جهان را به گونهای توضیح میدهد که از هیچ‬
‫دانشمندی ساخته نیست‪ .‬در عص ِر حاضر که همه در مقاب ِل قدر ِت علم سر فرود می آورند‪ ،‬دانشمندا ِن برجسته‬
‫میپذیرند که نمی توان به وسیله عل ِم تنها‪ ،‬یا هنرِ تنها‪ ،‬تصویری کامل از جهان به دست داد‪ .‬این دو یکدیگر را‬

                                                               ‫تکمیل میکنند و لازم و ملزومِ یکدیگرند‪.‬‬

‫ای‪.‬فاینبرگ (‪ )E.Feinberg‬فیزیکدان معروف شوروی در مقالهای در مجله نویمیر )‪( (Novy Mir‬شماره‪،8‬‬
‫‪ )1965‬مینویسد‪" :‬ادبیات‪ ،‬و بهطور کلی هنر‪ ،‬ابزارِ فوقالعاده دقیقی در دستِ انسانها است که میتواند‬
‫چیزهایی را نشان دهد که از چشمِ فلاسفه پنهان میمانند‪ ،‬یا چیزهایی را دریابد و تبیین کند که علم از فهم و‬

                                                                       ‫تبیینِ منطقیِ آنها عاجز است "‪.‬‬

‫از آنچه گفته شد چنین برمیآید که علم و هنر‪ ،‬دو شکلِ متفاو ِت فعالیتِ شناختی هستند‪ .‬و نیز لازم است‬

‫بهخاطر داشته باشیم که انتقا ِل دانش‪ ،‬یکی از اساسیترین و قدیمیترین وظای ِف هنر است‪ .‬ماکس بورن ( ‪Max‬‬
‫‪ )Born‬فیزیکدان برجسته آلمانی مینویسد‪" :‬در ‪ ،1931‬مانند اکثریت فیزیکدانانِ معاصر متقاعد شده بودم که‬

‫رو ِش علمی بر همه وسای ِل بهنیِ بشر برتری دارد و بر طرح شناختِ جهان نظیر فلسفه و شعر برتری دارد‪ ،‬اما‬
‫بعدها دریافتم که این اعتقاد چیزی جز خودفریبی نیست‪ .‬نادیده گرفتن اهمیتِ شناختی هنر به نفیِ کارکردِ‬

                                           ‫دیگرِ آن ‪ -‬یعنی کارکرد ایدئولوژیک و تربیت ِی آن‪ -‬می انجامد‪"...‬‬

  ‫گوشهایت را میگیری‪ ،‬چشمهایت را میبندی‪ ،‬زبانت را گاز میگیری‪ ،‬امّا حری ِف افکارت‬
                           ‫نخواهی شد و چقدر دردناک است دردِ فهمیدن‪.‬‬
                                                    ‫فردریش هگل‬

‫بازگشت به فهرست‬

  ‫هنر و علم ‪ -‬وجود شباهت و اختلاف ‪18‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24